dilluns, 2 d’abril de 2012

Curs de mapes mentals

Els mapes mentals i els mapes conceptuals són una molt bona forma de fer que els nostres alumnes creïn els seus propis aprenentatges, relacionin els conceptes que ja han assimilat i els que encara han d'adquirir.

També es poden fer servir per avaluar ela aprenentatges adquirits, per presentar a la resta de la classe un tema treballat o com a resum d'un projecte de classe.

La Diputació Foral de Guipuzkoa ha publicat un interessant curs sobre com fer mapes mentals de forma eficient.

Si el que us interessa és aprendre com fer servir el Twitter no us podeu perdre el curs bàsic sobre Twitter que trobareu al mateix curs de mapes mentals.

En aquest mateix bloc també podeu mirar:
Tutorial de Cmap Tools en castellà.

dijous, 22 de març de 2012

Voleu fer un taller de vídeo?

Navegant per internet he trobat aquesta magnífica presentació realitzada pel CEDEC amb 45 idees per a utilitzar el mòbil o la càmera de vídeo a l'escola.

La primera idea que em va venir al cap va ser la de poder realitzar un taller de vídeo a l'escola aprofitant moltes de les idees tan senzilles que proposa la presentació.

Segur que vosaltres li podeu trobar més aplicacions a l'aula.

diumenge, 4 de març de 2012

Una pàgina al Facebook








En Xavier Bargalló ha publicat, al seu bloc En el núvol, una entrada on explica com es pot convertir el perfil de l'escola a Facebook en una pàgina del mateix servei. També ens diu com fer que les notícies que el centre publica al seu bloc o a la seva pàgina web és publiquin a la nova pàgina de Facebook.

Sens dubte, una bona manera d'estar presents a les xarxes socials i posar a l'abast de tota la comunitat educativa les notícies de l'escola.

divendres, 3 de febrer de 2012

Una altra avaluació i uns altres informes

Les eines que fem servir per avaluar els aprenentatges dels nostres alumnes estan canviant. Les rúbriques. els diaris d'aprenentatge. els portafolis, les autoavaluacions, s'estan instal·lant a les aules. Però sovint els informes a les famílies no han canviat.
En aquesta magnífica presentació de la Guida Al·lès, sobre l'avaluació de les competències bàsiques, es recullen unes quantes diapositives de la Neus Sanmartí on es presenta l'informe a les famílies que fan servir a l'Escola Montserrat Solà, de Mataró.



En aquest mateix bloc també podeu mirar:
Avaluació competencial
Els portafolis

dimarts, 15 de novembre de 2011

Google Maps

El Centre de Recursos Pedagògics Ciutat de L'Hospitalet de Llobregat ens ofereix un lloc web on es recullen possibles aplicacions didàctiques del Google Maps a les nostres aules.

A la pàgina d'inici hi ha un llistat d'exemples d'ús segons les matèries que es treballin. El lloc també ens ofereix un tutorial en diferents vídeos sobre com fer servir el Google Maps. A més ens mostra un recull de mapes d'exemple.

Al mateix lloc trobem un servei de mapes sonors, o audiomapes, el Woices, que ens permet geolocalitzar narracions i comentaris. No s'han oblidat d'afegir un bon tutorial de com fer-ho servir i un parell d'exemples del que es pot fer amb ell.

Després de visitar aquest magnífic lloc segur que tenim moltes idees per integrar el Google Maps a les tasques i projectes de la nostra classe.

dimecres, 2 de novembre de 2011

Materials d'ús lliure


Sovint els alumnes fan servir pels seus treballs imatges, música, vídeos o pàgines web sense parar-se a pensar que aquell material té propietari/a. La majoria de les vegades els propietaris d'aquests materials no han donat permís per a la seva utilització. Però a la xarxa es poden trobar, cada vegada més, aquests tipus de material amb llicències que permeten el seu ús.

Per trobar material que es pugui fer servir sense cap mena de problema es pot fer servir CC Search. No es tracta d'un cercador, més aviat és una pàgina amb enllaços a cercadors d'imatges, vídeos, pàgines web que troben materials amb llicència de Creative Commons.

A la pàgina és pot configurar l'idioma (hi és el català) i la mena de possibilitat d'ús que vols pels materials que necessites. Llavors només cal triar el cercador més adient. Tot plegat fàcil, senzill i s'obtenen uns bons resultats. Val la pena que els nostres alumnes s'acostumin a fer-lo servir.

En aquest mateix bloc també podeu veure:

divendres, 14 d’octubre de 2011

Els portafolis

A la pàgina de l'Xtec hi ha una secció dedicada a l'explicació de què és i com fer un portafolis.

Val la pena llegir-la amb atenció. Ens presenta diferents enllaços i recursos per entendre com podem avaluar a partir dels portafolis dels alumnes.

Entre els enllaços que es proposen destaca el dels MicroTallers TAC del Servei Educatiu del Tarragonès.

En aquesta pàgina trobareu des de la definició de portafolis fins l'article de la Llei d'educació de Catalunya on s'estableix el dossier d'aprenentatge com a eina d'avaluació, passant per com s'ha de plantejar l'elaboració d'un portafolis o diferents eines per confeccionar una bona rúbrica.

Es tracta de dos llocs que ens ajudaran a plantejar-nos l'avaluació a partir dels portafolis que facin els nostres alumnes.